Головна » Статті » Формуємо вміння » Курс "Вчимося дебатам"

Заняття 1.2. Елементи дебатів з курсу "Вчимося дебатам"

ЕЛЕМЕНТИ ДЕБАТІВ


    Дебати не така вже й важка гра. Головне в ній – це доводити свої  аргументи і спростовувати аргументи Ваших опонентів. Усе інше – тільки  поради, як краще це зробити.
    Доказ – засіб посилення аргументу. Перехресні запитання – засіб  послабити аргументи опонентів і одночасно посилити Ваші.
    Пошук, обдумування та спростування аргументів – це засоби для   зміцнення Вашої лінії аргументації та для послаблення позиції ваших  опонентів.
     Головна мета учасників дебатів – переконати суддів у тому, що ваші  аргументи переконливіші, ніж у опонентів. Незважаючи на те, що мета дуже   проста, тактичні та технічні прийоми для її досягнення можуть бути дуже  різними. Згодом, беручи участь у дебатах, набувши більшого досвіду, можна   навчитися цим тактичним і технічним діям, а, можливо, розробити й свої   прийоми.


Основні елементи дебатів:


Тема. Для проведення дебатів необхідно визначити тему. В дебатах тема   формулюється риторичним реченням, яке може мати неоднозначне пояснення.  У ній піднімається питання або проблема для обговорення. Теми мають бути  актуальними й цікавими, зрозумілими і доступними для учасників та суддів.


Критерій. Це мета команди, яка показує, чого вона хоче досягти при  розгляді теми. Критерій використовується у грі для побудови суджень,  одночасно він є інструментом доказу для команди. У кожній дебатній грі  критерій указує на її головні моменти, закріплює ціль і показує суддям, що має   довести команда, аби виграти гру. Критерій – фундамент позиції команди.


Дефініції. Об'єктивні визначення ключових термінів заданої теми з достовірного загальновизнаного джерела. Для того, щоб грати і говорити про   одне і те саме, кожна команда готує означення кожного терміна теми, щоб  показати, що розуміється під тим чи іншим терміном. Іноді доцільно готувати  дефініції до словосполучень, якщо вони мають стійку лінгвістичну форму або  тотожні за смислом.


Аргументи. Довести суддям правильність Вашої позиції можливо лише  за умов застосування підкріпленої фактичним матеріалом аргументації (використання історичних фактів, інформаційних довідок, цитат тощо). Аргументи можуть бути вагомими або слабкими. Судді намагатимуться  пересвідчитися у виваженості аргументів обох команд і зрозуміти, наскільки  Ваші аргументи можуть вистояти проти атак та випадів опонентів.

Докази. Разом із аргументами гравці повинні подати суддям докази на їх  підтримку. Вчитель наводить приклади: «Ви пояснюєте своїй мамі, що  запізнилися до школи через те, що зупинилися допомогти хлопцеві-мотоциклісту змінити пробиту шину. Щоб довести мамі (судді в даному  випадку), що аргумент правдивий, Ви показуєте їй розірвані джинси та  поранену під час заміни колеса руку. Такі докази посилюють вашу  аргументацію». У дебатах докази моделюються передусім шляхом розумової  діяльності.


Перехресне опитування. Більшість форматів (правил) навчальних  дебатів дають право гравцям ставити питання опонентам та відповідати на їхні  запитання. Питання можуть бути використані для уточнення позиції, або для  виявлення слабких місць у ланцюгу аргументації опонентів. Ця інформація  потім може бути використана у Вашій промові або промові Вашого партнера.

 

Тест  на  закріплення
 

Категорія: Курс "Вчимося дебатам" | Додав: Niki (15.02.2015)
Переглядів: 435 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
avatar